In Brasschaat werden dit jaar 113 gevallen van sluikstorten beboet. De mobiele sluikstortcamera’s doen blijkbaar hun werk. Sluikstorten en zwerfvuil waren de voorbije jaren problematisch in de parkgemeente.Steeds meer mensen lieten hun afval achter bij de glasbollen of zomaar langs de weg. Het was een doorn in het oog van het gemeentebestuur.

“We hebben op dit ogenblik één mobiele sluikstortcamera en er is een tweede besteld. Deze ene camera heeft zijn werk alvast gedaan. Hij wordt in het straatmeubilair verwerkt, zo onopvallend mogelijk. Voor de camera’s er waren, was het aantal boetes voor sluikstorten beperkt. Er werden wel boetes uitgeschreven voor mensen die hun afval foutief aanboden. Maar sluikstorten kwam zelden voor in de top drie van de vastgestelde overtredingen. Vroeger stond het foutief parkeren in het park jarenlang op nummer één. We zijn blij dat we dit initiatief hebben genomen”, zegt schepen van Groen Dirk de Kort (CD&V).

In de parkgemeente lopen nog andere initiatieven om het zwerfvuil aan de pakken. De actie ‘Mooimakers’ van OVAM krijgt de ondersteuning van de gemeente. “Verder proberen wij de scholen te sensibiliseren. De leerlingen mogen zelf voorstellen indienen. Dat kunnen bijvoorbeeld leuke vuilnisbakken zijn of, zoals vroeger in Antwerpen al werd ingevoerd, vuilnisbakken die muziek maken als je er iets in deponeert”, vervolgt De Kort.

Steeds vindingrijker

In de gemeente Schoten werden achttien pv’s voor sluikstorten door de politie opgesteld en tien door de GAS-vaststellers. “Deze werden vastgesteld zonder camera, wel op basis van gevonden objecten in het sluikstort met identificatiegegevens”, zegt schepen van Leefmilieu Erik Block (CD&V).

“We kennen de grootste zwarte punten en ik vind het jammer dat daar geen toezicht kan plaatsvinden. Een agent achter de bosjes laten postvatten is heel arbeidsintensief en volgens mij geen garantie op succes”, zegt Block.

De Schotense schepen is geen grote voorstander van sluikstortcamera’s. “Je moet al echt een gezichtsherkenning hebben of een autonummerplaat zien om later te kunnen verbaliseren. Een gecamoufleerde wildcamera blijkt nog het beste te werken, maar ook dan is bewijslast een heikel punt. Mensen lopen niet met een kenteken op hun jas rond.”

“Een groot probleem in onze gemeente vormen de onbebouwde percelen. Daar komen mensen geregeld hun groen- en tuinafval storten. Een groot probleem is volgens mij het gebrek aan statiegeld. Waar statiegeld wel wordt ingevoerd, neemt het zwerfvuil met 60 tot 80% in volume af”, zegt de schepen.

In Kapellen prijst het gemeentebestuur zich gelukkig. “Wij krijgen vier tot vijf meldingen per maand. Dat gaat dan over kleine gevallen. Het is eigenlijk niet echt een probleem. Wel zijn er mensen die veel afval in de straatvuilnisbakken kieperen. Ze worden daarin steeds vindingrijker”, zegt schepen van Groen Frederic van Haaren (Open Vld).

bron en foto: GVA Jan Brys