Op vrijdagavond 19 juli hielden we met JONG CD&V Brasschaat een actie om te pleiten voor een veiligere verkeerssituatie bij de oversteekplaatsen. Op deze manier willen wij de veiligheid van de zwakke weggebruiker verhogen bij het oversteken van de Bredabaan. Verkeersveiligheid voor kinderen en jongeren is namelijk iets wat JONG CD&V Brasschaat bijzonder belangrijk vindt.

We ondernamen deze actie naar aanleiding van de onveilige situatie die er zich dagelijks stelt.
“Een fietser, die gebruik maakt van het fietspad op de Bredabaan, heeft steeds voorrang op de overstekende voetganger. Wanneer deze voetganger de straat oversteekt, moet deze op de straat blijven wachten tot de fietsers hun voorrang hebben genomen. Dit geeft dagelijks aanleiding tot gevaarlijke situaties waarbij de voetganger, jong en oud, op de Bredabaan moet wachten tot alle fietsers voorbij zijn. Om dit probleem aan te tonen, hebben we een extra strook aan het voetpad bijgetekend om te pleiten voor een oplossing voor dit probleem.”, aldus voorzitter van Jong CD&V Brasschaat Stijn Van Thielen.

Concreet vragen wij dat het zebrapad wordt doorgetekend op het fietspad en dit overal in het centrum van de gemeente. Het zal de verkeersveiligheid van de overstekende voetgangers op de Bredabaan verbeteren. Het is een maatregel die niet veel geld kost maar die het verkeer wel veel veiliger maakt.
Met deze actie willen we het probleem bespreekbaar maken en samen naar een oplossing zoeken voor een hogere veiligheid van de Brasschatenaar. De vraag is dan ook gesteld aan het schepencollege en het is wachten op een antwoord van hen.