Het groengebied Mikhof in Maria-ter-Heide naast de kinderboerderij werd eind 2016 openbaar verkocht. Het toenmalige gemeentebestuur was geïnteresseerd, maar de aankoop ging niet door.Uiteindelijk kocht ondernemer Ben Simons het gebied in zijn totaliteit, met kasteeltje en schuur. Op dit ogenblik is het nog niet duidelijk welke plannen Simons met dit gebied heeft.

Niels de Kort maakte zich behoorlijk druk. “Dit is een blunder van formaat. We hebben vroeger 400.000 euro in de begroting geschreven om een deel van dat gebied aan te kopen. Ook het Agentschap Natuur en Bos zou hier mee in stappen. De gemeente kon een deel van dit domein aankopen, aansluitend op de kinderboerderij. De kinderen van Maria-ter-Heide hadden het fantastisch gevonden. Dit is echt jammer, het bos zou door de mensen van Aralea onderhouden kunnen worden, het beheer zou door de kinderboerderij kunnen gebeuren”, droomde Niels de Kort luidop.

De CD&V-fractieleider is niet tegen de aankoop van de terreinen in het Peerdsbos. “Uiteraard niet, maar die terreinen vormen geen historisch erfgoed. In Maria-ter-Heide is dat wel het geval. De mogelijkheden op de terreinen in het Peerdsbos zijn veel beperkter. Philip Wauters, de organisator van het Winterdorp, wilde daar ooit iets doen rond het WK voetbal, maar dat mocht toen niet. Als we vroeger hadden geredeneerd zoals het gemeentebestuur nu redeneert, hadden we nooit een prachtig gemeentepark gehad”, voegde hij er nog aan toe.

Schepen van Publieke Ruimte, Groen en Natuur Goele Fonteyn (N-VA) begreep de reactie, maar zei dat het vroeger veel interessanter was om dat gebied te kopen. “Toen kon de gemeente het in zijn totaliteit kopen. Nu gaat het slechts om een beperkt deel. We hebben daarom gekozen voor de terreinen in het Peerdsbos. We moeten nog wel even afwachten of we daarvoor subsidies kunnen krijgen.” Het project past in het concept De Groene Zes, die tegenwoordig nog maar met vijf zijn. Zoersel trok zich terug en Brasschaat, Brecht, Kapellen, Schoten en Schilde blijven over.

Schepen van Ruimtelijke Ordening Myriam Van Honste (Open Vld) beklemtoonde de strategische ligging van de terreinen in het Peedsbos. “We kunnen door de aankoop van die terreinen de auto’s uit het park weren. De parking die er nu is, zou meer naar de buitenkant kunnen verhuizen. Het dossier, dat in 2011 werd opgestart, is ingediend en nu is het afwachten. Het is er wel lang stil rond gebleven. Over de verdere invulling van die zone moeten we natuurlijk nog overleg plegen.”

Bron: GVA