Woonproject Het Leeg Rietbeemden krijgt duidelijke vorm

Op dinsdag 13 maart kwam het woonproject bij Het Leeg Rietbeemden aan bod op de gemeenteraadscommissie.

Het dossier van het woonproject dateert van het voorjaar van 2010 toen een studie bij BUUR werd besteld voor de ontwikkeling van de wijk. In 2011 werd de studie van BUUR afgerond en maakte Arcadis een hydraulische studie om te zien welke gebieden bebouwbaar zijn. Het Leeg Rietbeemden ligt immers in signaalgebied en is op sommige stukken zeer watergevoelig. Het plan van BUUR werd dan ook aangepast aan de watergevoeligheid van de gebieden.

Dirk de Kort, schepen van publieke ruimte: “We hebben op basis van die watergevoeligheid de ondergrondse garages laten weghalen uit het plan en we hebben het aantal woningen teruggedrongen met 60, tot 275 woongelegenheden. De niet-bebouwbare zones zijn duidelijk afgebakend zodat we wateroverlast vermijden.”

Bij het woonproject komt een ontsluitingsweg langs de Beemdenstraat. De werken hiervoor zijn aanbesteed en starten na het bouwverlof van 2018. De werken zouden in oktober 2018 afgerond worden. Daarnaast wordt er gewerkt aan de riolering en er worden groenzones aangelegd.

“Van de 275 woongelegenheden zullen er 196 bestemd zijn voor de sociale woningmarkt, met 50 bescheiden woningen, 38 huurwoningen en 108 koopwoningen”, zegt Niels de Kort, schepen voor Wonen. “Daarnaast zullen er ongeveer 79 woningen voor de privémarkt ontwikkeld worden. Zo komen we tot een mooie invulling van Het Leeg Rietbeemden, een nieuwe woonkern in onze groene gemeente, met betaalbare woningen.”