Woensdag 13 juni organiseerde de gemeenten Wuustwezel, Essen, Brasschaat en Brecht een infoavond rond het sociaal verhuurkantoor het SAS. Meer dan 60 eigenaars-verhuurders zijn komen luisteren in het Auditorium aan de Hemelhoeve. Er werd toelichting gegeven bij de voorwaarden en het rendement van verhuren via een SVK. Ook alle premies en belastingvoordelen werden toegelicht.

Sinds twee jaar werken de gemeenten Wuustwezel, Essen, Brasschaat, en Brecht samen om hun woonbeleid te versterken. We krijgen hiervoor steun vanuit de Vlaamse Overheid door het ter beschikking stellen van deskundigen van de Vlaamse administratie en door een financiële toelage.

“Wuustwezel, Essen, Brasschaat, en Brecht zijn allen goede en groene gemeenten om in te wonen. Dit maakt dat de huizen gegeerd zijn en de prijzen relatief hoog. Het beleid wil er voor zorgen dat wonen voor iedereen mogelijk is. Daarom zetten we in op sociaal en betaalbaar wonen en ook op een ondersteuning via het sociaal verhuurkantoor” zegt Niels de Kort, schepen van wonen.

De gemeenten scharen zich achter het Vlaams beleid om het sociaal verhuurkantoor (SVK) uit te breiden. Particuliere eigenaars verhuren via het SVK woningen voor een redelijke huurprijs aan personen met een bescheiden inkomen. Ze vormen de schakel tussen sociale huur en de private huurmarkt.

Het fiscaal en ruimtelijk kader voor SVK woningen is sterk verbeterd. We willen hiervan gebruik maken om het aantal SVK woningen te verhogen.