Voor mensen in (financiële) moeilijkheden zijn de koude wintermaanden niet eenvoudig om te overbruggen. Wie met stookolie verwarmt en kwetsbaar is, kan een stookolietoelage krijgen van het OCMW. “Dit jaar hebben we al 47 dossier behandeld” zegt OCMW-voorzitter Bart Brughmans (CD&V). Daarnaast biedt de gemeente ondersteuning bij energievriendelijke renovaties via een gratis energielening.

Wie met stookolie verwarmt en kwetsbaar is, kan een stookolietoelage krijgen van het OCMW. Het gaat dan om mensen met een verhoogde tegemoetkoming in de ziekte- en invaliditeitsverzekering, personen met een laag inkomen en mensen in schuldbemiddeling. De brandstof is ofwel huisbrandolie, verwarmingspetroleum of bulkpropaangas. De toelage varieert op basis van de stookolieprijs en bedraagt maximum 300 euro.

“Het OCMW doet een sociaal onderzoek en beslist over de toekenning. Het OCMW zorgt voor een communicatie op maat van de doelgroep. Toch is het aantal stookolietoelagen de voorbije jaren gedaald. In 2014 kregen 62 huishoudens een toelage, in 2015 waren het er 59 en in 2016 voorlopig 47” zegt OCMW-voorzitter Bart Brughmans (CD&V).

Naast de ondersteuning bij de aankoop van energie, zijn er diverse premies en goedkope leningen om de energiekost van de woning te verminderen. “Door energiebesparende werken aan de woning uit te voeren, daalt het energieverbruik en dus ook de energiefactuur. Vanuit de gemeente bieden we een goedkope energielening aan. Mensen met een laag inkomen kunnen lenen aan 0%. Het gaat om uitgaven zoals een condensatieketel, dak- en muurisolatie of hoogrendementsglas”” zegt schepen van Wonen Niels de Kort (CD&V).

Voor alle informatie over de energielening en andere premies kan je terecht bij het woonloket van de gemeente brasschaat via 03 650 02 78 of woonloket@brasschaat.be

Voor meer informatie:

Bart Brughmans                                          Niels de Kort