Vorig jaar heeft de gemeente Brasschaat een subsidiereglement uitgewerkt voor scholen die extra in hun speelplaats investeren. “Het GIB en GIBO Mariaburg maakte hier als eerste gebruik van en dat leidt nu tot een mooi resultaat. Op de speelplaats van het GIB Brasschaat is een nieuw pannaveld geplaatst” zegt schepen van jeugd Niels de Kort (CD&V).

De gemeenteraad heeft een subsidiereglement voor investeringen in speelplaatsen goedgekeurd waarbij er een cofinanciering is van 75%. Scholen en oudercomités die hun speelplaats voor een bepaalde periode openzetten na de schooluren, kunnen een subsidie krijgen om hun speelplaats te verfraaien. Het openzetten gaat bijvoorbeeld over een woensdagmiddag, zaterdag of enkele weken in de (zomer)vakantie.

Het GIB en GIBO Mariaburg maakte hier als eerste gebruik van en dat leidt nu tot een mooi resultaat. Op de speelplaats van het GIB Brasschaat is een nieuw pannaveld geplaatst. Op de speelplaats van GIBO Mariaburg zullen nieuwe speeltoestellen worden geplaatst en het kunstgrasveld zal worden vernieuwd.

Inmiddels heeft zelfs de Vlaamse regering een gelijkaardige subsidie uitgewerkt. Scholen die investeren in het ontharden en vergroenen van hun speelplaats krijgen extra subsidie van de Vlaamse regering. Schepen van jeugd Niels de Kort (CD&V) verwacht dat meer scholen zullen investeren in hun speelplaats. “De gemeente biedt niet alleen financieel maar ook inhoudelijke ondersteuning. De jeugddienst heeft veel ervaring en kennis die we delen met de schoolbesturen.”

Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties