NIEUWE SPEELPLEK

donderdag, 24 augustus, 2017
NIEUWE SPEELPLEK

De gemeente Brasschaat gaat samen met Regionaal Landschap De Voorkempen een groot speelterrein realiseren. Alles zal in natuurlijke materialen worden aangelegd.

De site bevindt zich in de bocht van de Licht Vliegwezenlaan en de Mishaegen. De hoofdingang komt in de Licht Vliegwezenlaan te liggen, maar aan de Mishaegen is er ter hoogte van De Paddock nog een ingang. Uitbaatster Tina Van Poppelen van De Paddock zal de rol van meter op zich nemen.

“We hebben veel tijd besteed aan de besprekingen. Tijdens de laatste buitenspeeldag hebben we bij de kinderen naar hun wensen gepolst. Uit de antwoorden die we toen kregen, hebben we een ontwerp opgesteld voor dit nieuwe speelterrein”, zegt jeugdschepen Niels de Kort (CD&V).

Skaten en crossen

De gemeente heeft intussen al ervaring opgedaan met natuurspeelterreinen. In De Aard werd er nog niet zo lang geleden een geopend. “Het nieuwe zal bestaan uit heuvels om op te spelen, een wadi, tunnels en hutten in wilgenhout, een crossparcours en zitbanken om even uit te blazen. In het midden laten we een grote zone helemaal open om op te voetballen. Een paar honderd meter verderop in de Mishaegen is er een skateparkje. Het nieuwe speelterrein is hieraan complementair omdat de crossfiets hier centraal staat. De totale kostprijs bedraagt 39.500 euro. Dat is zeer redelijk maar dat komt omdat de aannemer vooral met ter plaatse gesnoeid hout zal werken.”

Het speelterrein ligt naast de velden van baseballclub Brasschaat Braves. Met hen werd afgesproken dat zij een tot twee keer per jaar het terrein mogen gebruiken tijdens hun toernooien.

“We hebben enkele jaren geleden dit gebied aan een schappelijke prijs van de militairen kunnen kopen. We hebben nadien een conciërgewoning verkocht. Dat gaf ons de mogelijkheid om dit speelterrein aan te leggen”, vult schepen van Openbare Werken Dirk de Kort (CD&V) eraan toe. “De aannemer gaat eerstdaags aan de slag zodat alles nog dit najaar kan worden gerealiseerd.” (Bron GVA)