Meer dan 455.000 euro subsidies voor scholenbouwprojecten Brasschaat

maandag, 4 september, 2017
Meer dan 455.000 euro subsidies voor scholenbouwprojecten Brasschaat

Tijdens de maanden mei en juni 2017 is er iets meer dan 35 miljoen euro aan subsidies toegekend voor scholenbouwprojecten in het gesubsidieerd onderwijs in Vlaanderen Brussel. In Brasschaat gaat het om 455.762,41 euro voor Mater Dei, Vrije Basisschool Mater Dei en de Vrije Basisschool.

Van de totale pot voor Vlaanderen en Brussel gaat 5,6 miljoen euro naar grote schoolbouwprojecten. Ruim 29 miljoen euro, gaat naar kleinere verbouwings- en renovatiewerken met het oog op de renovatie van het bestaande verouderde schoolpatrimonium. Dankzij deze subsidies maakt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits verder concreet werk van de inhaalbeweging om schoolgebouwen te vernieuwen en te moderniseren.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: ”Overal op het terrein, in bijna alle Vlaamse gemeenten wordt schoolinfrastructuur grondig vernieuwd of uitgebreid. Hiermee draait de motor van de scholenbouw op volle toeren. Dit past allemaal in het Masterplan Scholenbouw. In mei en juni 2017 alleen al heeft AGION 35 miljoen euro aan subsidies toegekend voor schoolbouwprojecten in het gesubsidieerd onderwijs. In de eerste helft van 2017 werd op die manier ondertussen al voor 85 miljoen euro aan reguliere subsidies toegekend. Nog nooit waren de investeringen in scholenbouw zo hoog en nog nooit werden er zoveel nieuwe scholen gebouwd, grondig vernieuwd of uitgebreid. Aan het einde van de legislatuur zal bijna elke Vlaamse of Brusselse gemeente (94 %) een nieuwe of vernieuwde school hebben. Dat is indrukwekkend en van groot belang voor de vele leerlingen, leraren en personeelsleden die dagelijks aan de kwaliteit van ons onderwijs werken.”