Meer dan 160.000 euro subsidie voor renovatiewerken lagere school Sint-Michielscollege Brasschaat

maandag, 13 november, 2017

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) investeert 5 miljoen euro in 56 energiebesparende projecten voor schoolgebouwen in basis- en secundaire scholen in het vrij gesubsidieerd onderwijs. De projecten zorgen voor 1561 ton minder CO2-uitstoot per jaar. Het is één van de concrete klimaatacties van de onderwijssector. In totaal investeert onderwijs 54 miljoen euro in klimaatinitiatieven om de CO2-uitstoot te beperken en onze samenleving klimaatneutraler te maken.

Dirk de Kort, Vlaams Volksvertegenwoordiger en schepen in Brasschaat (CD&V): “Voor Brasschaat hebben we een subsidie gekregen van 161.109,77 euro voor energiebesparend schrijnwerk in de lagere school van het Sint-Michielscollege. Als oud-leerling van de school ben ik daar uiteraard zeer tevreden over, zeker omdat we zo weer een inspanning leveren voor ons klimaat.” De totale investering in schrijnwerk in de lagere school bedraagt 212.573,91 euro. De subsidie van 161.109,77 euro is een zeer mooie hulp om de school klimaatneutraler te maken.

Het uitgangspunt van de subsidies – in heel Vlaanderen goed voor 5 miljoen euro - is om de CO2-uitstoot te beperken wat bijdraagt tot een beter milieu. Concreet gaat het om:

• de isolatie van muren, daken en vloeren
  • de vervanging van glas door hoogrendementsglas of ramen door hoogrendementsramen
  • de plaatsing van een zonneboiler of een warmtepomp
  • de vervanging van een ketel door een hoogrendementsketel

De lijst van de geselecteerde energiebesparende projecten in scholen van het vrij gesubsidieerd onderwijs geeft het volgende beeld:

Kostprijs

investering

Aantal dossiers

Besparing CO2/jaar

isolatie

2.449.474,03 €

schrijnwerk

2.231.739,77 €

Schrijnwerk en isolatie

375.000,00 €

verwarming

1.504.107,13 €

Verwarming en isolatie

125.000,00 €

Totaal

6.685.320,93 €

AGION-subsidie

5.066.804,73 €

Het gaat om 15 projecten in de provincie Antwerpen, 14 in Oost-Vlaanderen, 10 in West-Vlaanderen, 9 in Limburg, 7 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en 1 in Vlaams-Brabant.

In maart van dit jaar werd al een eerste groep van 77 energiebesparende projecten geselecteerd voor een subsidievolume van 6,1 miljoen euro.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Het onderwijs heeft met zijn uitgebreid schoolgebouwenpatrimonium een groot potentieel om energie te besparen, en dus ook de CO2-uitstoot sterk te verminderen. Ondanks de grote inhaalbeweging in scholenbouw die deze legislatuur volop loopt, zijn er nog veel verouderde schoolgebouwen die vaak veel energie verbruiken. Door klimaatvriendelijke investeringen voorrang te geven, investeren we sneller in duurzame schoolgebouwen. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee van de school dankzij de lagere energiekosten, maar ook voor het milieu. Dit jaar komen we al aan  11 miljoen euro investeringen in 133 energiebesparende renovatieprojecten, alleen al in het vrij gesubsidieerd onderwijs. Met deze investeringen kunnen we de CO2-uitstoot doen dalen met 3207 ton per jaar. Een win-win situatie: de scholen kunnen hun noodzakelijk investeringen doen, besparen op energiekosten en de CO2-uitstoot vermindert.”