Brasschaat gaat duurzaam, ook op vlak van straatverlichting

donderdag, 13 juli, 2017
Brasschaat gaat duurzaam, ook op vlak van straatverlichting

Brasschaat zet in op duurzaamheid en dat wordt ook vertaald naar de straatverlichting. Waar die nu ’s nachts nog blijft branden op bepaalde plaatsen, wordt die binnenkort – als er LED lampen zijn die gedimd kunnen worden – gedimd.

Schepen Dirk de Kort: “Momenteel werken we in Brasschaat met twee programma’s voor de openbare verlichting: op straathoeken brandt de verlichting de volledige nacht en op alle andere plaatsen werken we om-en-om met een lantaarnpaal die brandt en één die gedoofd wordt.”

Maar Brasschaat wil verder gaan dan alleen om-en-om straatverlichting doven, want zo blijven er heel wat lichten branden die ook gedimd zouden kunnen worden. “We willen daarom overschakelen naar LED-verlichting, die op zich al duurzamer is, maar die ook dimbaar zal zijn. Zo zullen we alle lichten kunnen dimmen tussen 22u en 6u, wat in termen van verbruik -50% betekent.”

In Brasschaat werd de eerste LED-verlichting gerealiseerd in de wijk Vriesdonk rond Patiodonk. Binnenkort zal ook heel de Lage Kaart voorzien zijn van LED-verlichting, ook het fietspad.

Gemeenteraadslid Dré Van Mechelen: “Als fervent fietssupporter ben ik zeer tevreden met het extra comfort  en veiligheid dat we onze fietsers kunnen aanbieden op onze fietspaden. Zo trekken we mensen nog meer aan om de fiets te nemen.”