Bouwen aan nieuwe toekomst voor Kamp Noord

maandag, 8 december, 2014
Bouwen aan nieuwe toekomst voor Kamp Noord

Tijdens de vorige legislatuur werd de Lt. Coppenskazerne omgevormd tot een moderne bedrijvenzone. Sinds deze zomer werd een andere militaire site, Kamp Noord, omgevormd tot een sociale campus. Het terrein wordt onder impuls van CD&V ontwikkeld voor sociale economie, cultuur en toerisme. Tussen Kamp Noord en het fort van Kapellen kan je fietsen met de spoorfiets. CD&V Brasschaat interviewde Ann Deschepper, één van de vele vrijwilligers achter het project.

Bistro Perron Noord wordt uitgebaat door mensen van sociale economie en welzijn. Waarom hebben jullie dit concept gekozen?

In Perron Noord willen we kansen op werk geven aan mensen die moeilijk een job vinden in het gewone arbeidscircuit. Hierbij is het maken van winst niet de hoofddoelstelling. Wel willen we de mogelijkheid geven om eigen talenten te ontwikkelen en in dienst te stellen van anderen. De samenwerking tussen WOTEPA (Woon-en Tewerkstellingsproject Antwerpen) en Rotonde vzw (zorginstelling voor volwassenen met een beperking) is hiervan een mooi voorbeeld. De mensen van WOTEPA hebben o.a. de renovatie van het gebouw gedaan. De medewerkers van Rotonde zorgen er voor dat we alle dagen verse soep, quiches en taarten hebben. Zij helpen ook mee in de bistro. Het werk dat onze medewerkers verrichten is op hun maat gesneden en dus ook volwaardige arbeid.

Hoe zijn jullie gestart met het hele project?

Enkele jaren geleden hebben we met een paar vrienden de koppen bij elkaar gestoken. Zo maken ook Berre Van Deuren en zijn vrouw Alice deel uit van dit groepje “pioniers”. We zagen dat de site leegstond en stilletjes aan begon te verkommeren. Onze bedoeling was om er regelmatige activiteiten te doen waardoor er terug wat leven in de brouwerij kwam. Zo zijn we gestart met een kunstmarktje, een tweedehandsbeurs, een cultureel marktje en filmavonden. Beetje bij beetje konden we een trouw publiek opbouwen. Het besef groeide ook dat deze locatie uniek was en dat er heel wat mogelijkheden zouden zijn. Enkele jaren later draait de bistro op volle toeren. Het grote succes en de vele mooie reacties van de bezoekers hadden we zeker niet verwacht.

Kan iedereen vrijwilliger worden bij Perron Noord?

Natuurlijk zijn we blij met iedere vrijwilliger! Iedereen met een warme en enthousiaste ingesteldheid kan zich engageren. Hierbij kan je zelf aangeven wanneer je wil komen meewerken. We kunnen hulp gebruiken bij het afruimen, het bereiden van de hapjes, maar ook bij knutselactiviteiten of vertelmomenten voor de jongste bezoekers. Wil je graag meewerken als vrijwilliger? Neem dan contact op met An Laurijssen (0474 48 16 03, perronnoord@hotmail.com)

Als vrijwilliger kan ik zelf zeggen dat je elke keer beter terug komt dan dat je thuis vertrekt. Mogen samenwerken aan zo’n waardevol project geeft heel veel voldoening.

Hoe zien jullie de toekomst van de site?

De bistro en het recyclage-atelier zijn nog maar een eerste start. Het is de bedoeling dat dit project kan uitgroeien tot een sociale campus waar welzijn en sociale economie elkaar blijven vinden. Binnen Rotonde wordt er bestudeerd hoe de dagbesteding van mensen met een beperking verder kan uitgewerkt worden. Zo wordt er bekeken of een wasserij en een grootkeuken voor al de gebruikers van de verschillende campussen op deze locatie kan uitgebouwd worden. Er staan nog vele mooie dingen te gebeuren!